Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over het betrekken van een woning.

Veelgestelde vragen over woning betrekken

Gaat u een woning bij ons huren? Gefeliciteerd! Wij wensen u alvast veel woonplezier.

 

Wij hebben een video over het tekenen van het huurcontract. U kunt deze video alvast bekijken, voordat u het huurcontract tekent. Later kunt u de video terugkijken om alle informatie nog eens rustig te horen. U vindt de video op deze website.

1. Online

U kunt uw inkomensverklaring online aanvragen via Mijn Belastingdienst. U moet dan inloggen met uw DigiD. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.

 

2. Telefonisch

U kunt uw inkomensverklaring telefonisch opvragen bij de Belastingdienst. Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat u de inkomensverklaring krijgt. Het opvragen van de verklaring is gratis en kan via 0800-0543. Houd uw burgerservicenummer bij de hand.

 

Let op: vraag uw inkomensverklaring op tijd aan. U heeft de inkomensverklaring nodig als u een woning wilt accepteren. Door de inkomensverklaring op tijd aan te vragen, voorkomt u dus dat u een woning niet kunt accepteren.

Wanneer wij u een woning aanbieden en u deze wilt accepteren, heeft u een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig. U kunt het uittreksel uit het bevolkingsregister aanvragen bij de gemeente (via de website van de gemeente of aan de balie van het gemeentehuis).

 

Wij raden u aan om het uittreksel uit het bevolkingsregister direct aan te vragen als u gaat reageren op woningen. De gemeente heeft namelijk enkele werkdagen nodig om het uittreksel naar u op te sturen. Als u het uittreksel op tijd heeft, voorkomt u dat u een woning niet kunt accepteren.

 

Let op: er zijn ook andere bedrijven die een uittreksel uit het bevolkingsregister kunnen regelen. Deze bedrijven vragen een bedrag voor de bemiddeling. Dit betekent dat u bij de balie van het gemeentehuis alsnog een bedrag voor het uittreksel moet betalen. Wij raden u af om zo'n bedrijf in te schakelen, omdat dat extra kosten voor u oplevert.

Hebben wij u een woning toegewezen? Dan kan het zijn dat wij u uitnodigen voor een intakegesprek. Tijdens zo'n gesprek bespreken wij of de woning bij uw inkomen en persoonlijke situatie past. U kunt ook al uw vragen over het huren van een woning stellen tijdens het gesprek.

U krijgt de sleutels van de woning, nadat u het huurcontract heeft getekend en de eerste huur ter plaatse heeft betaald met pin.

U betaalt bij ons geen borg als u een woning huurt.

 

In 2003 schaften wij de borg helemaal af. Iedereen die voor 2003 borg betaalde, heeft die borg in 2003 teruggekregen.

Bijna altijd moet u zelf leveranciers voor gas, water en elektra regelen. Heeft u al leveranciers, omdat u nu ergens anders woont? Geef dan alvast uw verhuizing door. Heeft u nog geen leveranciers? Kies dan alvast uw leveranciers. Zorg dat u dit uiterlijk vijf dagen na de oplevering van de woning heeft geregeld. Zo komt u niet zonder gas, water en elektra te zitten.

 

Let op:

Huurt u een woning die is aangesloten op stadsverwarming? Meld u dan aan bij Coteq Netbeheer op telefoonnummer (0546) 83 66 66.

Het kan voorkomen dat u in de servicekosten al betaalt voor gas en water. Dan hoeft u alleen een energieleverancier voor elektra te regelen. Wij hebben dan al gas en water voor u geregeld.

Heeft u schade? Dan is het fijn als u verzekerd bent. U hoeft dan vaak niet zelf te betalen voor de schade. Welke verzekeringen heeft u nodig?

 

Wel nodig: inboedelverzekering (als u schade heeft aan uw spullen/inboedel)

Met een inbodelverzekering verzekert u uw spullen in de woning, zoals uw meubels of vloerbedekking. U bent met deze verzekering verzekerd tegen schade door bijvoorbeeld brand, storm, lekkage of inbraak.

 

Wel nodig: aansprakelijkheidsverzekering (als u schade maakt bij een ander)

Met een aansprakelijkheidsverzekering bent u verzekerd als u, uw partner, uw kind of uw huisdier schade maakt bij een ander. Deze verzekering is niet verplicht. Met de aansprakelijkheidsverzekering voorkomt u dat u kosten voor gemaakte schade zelf moet betalen.

 

Niet nodig: opstalverzekering (als u schade aan de woning heeft)

U heeft geen verzekering nodig voor schade aan uw woning. Daarvoor zijn wij al verzekerd. Wij zijn namelijk de eigenaar van de woning. U betaalt wel zelf voor schade aan de woning die door uw eigen schuld is ontstaan.

 

Niet nodig: glasverzekering (als u schade heeft aan het glas van de woning)

U heeft geen glasverzekering nodig. Wij hebben die namelijk al afgesloten. U betaalt daar elke maand een klein bedrag voor. Dit bedrag staat onder de servicekosten in uw huurcontract. Heeft u glasschade, zoals een gebroken ruit? Neem dan telefonisch contact met ons op via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag.

Woont u al langere tijd samen met uw partner in een woning van Beter Wonen? Dan kunnen wij ons voorstellen dat u graag medehuurder wilt worden. In een aantal gevallen kan dit sowieso, bijvoorbeeld wanneer u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. In alle andere gevallen beoordelen wij uw aanvraag. Wij vragen u dan om aan te tonen dat u tenminste twee jaar samenwoont. Let op: inwonende kinderen kunnen geen medehuurderschap aanvragen.

 

Wilt u medehuurderschap aanvragen? Dat kan via ons huurdersportaal ('Mijn Beter Wonen').

Heeft uw woning zonnepanelen? Geef dan bij uw energieleverancier aan dat u energie teruglevert. Het terugleveren van energie werkt als volgt: de energie die u opwekt met de zonnepanelen, maar die u niet gebruikt, wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Onder bepaalde voorwaarden kunt u uw energieverbruik wegstrepen tegen de opgewekte energie. De hoogte van de vergoeding voor het terugleveren verschilt per energieleverancier.

Wij raden altijd aan om een geluidsdempende vloer aan te leggen. Dit kunt u zelf doen, maar u kunt hier ook iemand voor inhuren. Woont u in een flat? Dan moet een geluidsdempende vloer het geluid van minimaal tien decibel dempen.

 

Wilt u meer weten over het leggen van een geluidsdempende vloer? Bekijk dan onze kluswijzers.

Bewoners van het Kloosterhofpad kunnen kentekens op de parkeerpassen aanpassen via onze afdeling Verhuur. Stuur een mail naar verhuur-at-beterwonen.nl en noem hierbij uw naam, het pasnummer, het nieuwe kenteken en uw adres.