Ga naar de inhoud

Stichting Huurdersplatform Beter Wonen (SHBW)
De SHBW is de huurdersvertegenwoordiging van Beter Wonen en bestaat uit huurders van Beter Wonen. De SHBW spreekt regelmatig met de directie van Beter Wonen. Voor sommige zaken, zoals de jaarlijkse huurverhoging, hebben wij toestemming nodig van de SHBW. Ook geeft de SHBW advies over andere zaken, zoals leefbaarheid, wonen met zorg en verduurzaming. Wilt u meer weten over de SHBW? Bekijk dan de website van de SHBW.

Bewonerscommissies
Bewonerscommissies vertegenwoordigen de bewoners van een complex of wijk. De bewonerscommissies hebben contact met ons over bijvoorbeeld technische problemen in het complex of de leefbaarheid in de wijk.

Deelnemersraad
De Deelnemersraad bestaat uit zo'n tien huurders uit verschillende wijken van Almelo. Zij praten met ons over allerlei onderwerpen die voor hen en ons belangrijk zijn, zoals dienstverlening, leefbaarheid en verduurzaming. De Deelnemersraad komt zo'n vier keer per jaar bijeen.

Beter Wonen in mijn wijk
Wij hebben verschillende wijkteams. Een wijkteam bestaat uit een sociaal wijkbeheerder en één of meerdere buurtbeheerder(s). Heeft u iemand van het wijkteam nodig? Neem dan telefonisch contact op met ons via (0546) 54 64 64.

Vereniging van Eigenaren (VvE)
Het kan zijn dat de woning die u huurt van ons onderdeel is van een complex met huur- en koopwoningen. Hier wonen mensen die huren van ons, maar ook mensen die zelf eigenaar zijn van hun woning of huren van een particulier. In zo'n complex regelt de Vereniging van Eigenaren (VvE) het beheer. Dit heeft gevolgen voor u als huurder, bijvoorbeeld voor de leefregels en het onderhoud van het complex.

In een VvE zijn alle eigenaren van het complex verenigd. Dat zijn particuliere eigenaren en Beter Wonen. De VvE is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het complex. In de algemene ledenvergadering (ALV) beslissen de eigenaren jaarlijks hoe het beheer en onderhoud worden uitgevoerd. Besluiten die in de vergadering worden genomen gelden voor alle eigenaren.

De VvE kiest uit de eigenaren een bestuur. Het bestuur voert de besluiten uit die in de ALV door de VvE zijn genomen. De VvE laat zich hierbij ondersteunen door een beheerder.

Huurders binnen de VvE moeten zich, net als de eigenaren, houden aan de regels van de VvE. Deze regels staan in de splitsingsakte, het modelreglement en het huishoudelijk reglement. Als u een woning huurt in een complex met een VvE, ontvangt u van ons een samenvatting van de belangrijkste regels. Het gaat dan om leef- en gebruiksregels waaraan iedere bewoner zich hoort te houden.

In sommige gevallen kunt u van de regels afwijken. Daarvoor moet de VvE toestemming geven. Een VvE vergadert maar één keer per jaar. Het kan dus zijn dat u een tijdje moet wachten op een reactie.

Wilt u iets aanpassen of aanbrengen in uw woning? Dan moet u, net als elke huurder, toestemming vragen aan Beter Wonen. Wilt u iets aanpassen in de gemeenschappelijke delen van het complex? Dan moet de VvE daarover een besluit nemen. Dat gebeurt tijdens de algemene ledenvergadering (ALV). Voorbeelden van gemeenschappelijke delen zijn de gevel en kozijnen.

U betaalt als huurder maandelijks servicekosten aan Beter Wonen voor onder andere schoonmaak en elektra van algemene ruimten. De eigenaren van het complex (dus ook Beter Wonen) betalen maandelijks voor deze service aan de VvE. De servicekosten worden jaarlijks met u afgerekend op basis van de kosten die door de VvE zijn gemaakt. Als de VvE dingen wil veranderen die gevolgen hebben voor de servicekosten, dan moet daarover worden besloten in de algemene ledenvergadering (ALV). Beter Wonen zal het voorstel van de VvE voorleggen aan de huurders. Uw voorkeur als huurder wordt dan meegenomen in de ALV.

De ALV is alleen toegankelijk voor eigenaren van het complex. Dat betekent dat een medewerker van Beter Wonen de vergadering bijwoont. Wilt u als huurder iets inbrengen in de ALV? Neem dan contact op met Beter Wonen. U kunt ons bereiken op (0546) 54 64 64 of via info@beterwonen.nl.

Direct naar: