Als u een woning bij ons huurt dan kan het voor komen dat er iets kapot gaat. Dit moet dan gerepareerd worden. In sommige gevallen is Beter Wonen verantwoordelijk voor de reparatie. In andere gevallen bent u dat. Heeft u hier vragen over? dan vindt u op deze pagina de antwoorden die u zoekt.

U vraagt een reparatie aan via 'Mijn Beter Wonen'. U kunt een aanvraag indienen voor reparaties binnen uw woning, maar ook voor de algemene ruimten, zoals uw portiek.

Wilt u uw woning verbeteren, bijvoorbeeld door centrale verwarming aan te leggen? Ook dan vindt u het antwoord op uw vragen in de veelgestelde vragen op deze pagina. Staat uw vraag er niet tussen? Typt u deze dan in de zoekbalk.

Veelgestelde vragen over onderhoud in de woning

Staat er onderhoud gepland voor uw woning en wilt u hier meer informatie over? Klikt u dan op de bovenstaande link om het document 'Planning Planmatig onderhoud 2018' te openen. 

In het document zoekt u op straatnaam. Daarvoor klikt u gelijktijdig de Ctrl en de F knop in op uw toetsenbord. Er verschijnt rechtsboven een vakje waar u uw straatnaam intypt. Alleen straatnamen die in de lijst voorkomen springen naar voren. Staat uw straatnaam niet in de lijst, dan vindt er dit jaar geen planmatig onderhoud plaats in/aan uw woning.

Let op: Dit is een planning. Dat betekent dat u hieraan geen rechten kunt ontlenen. Het blijft mogelijk dat er wijzigingen komen vanwege onvoorziene omstandigheden, veranderende inzichten en veranderende wet- en regelgeving.  

Nota Bene: Vóór aanvang van de werkzaamheden ontvangt u altijd persoonlijk informatie over wat en wanneer en wie uw contactpersoon is tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.

Veelgestelde vragen over reparatieverzoeken

Als u een afspraak wilt verzetten of annuleren dan is dit mogelijk. Als dit kort na het plannen van de afspraak is, kunt u de tijd vaak aanpassen via 'Mijn Beter Wonen'. Als de mogelijkheid in 'Mijn Beter Wonen' om de tijd te wijzigen niet meer bestaat, is de afspraak al definitief gepland. Neemt u in dat geval contact op met ons klantencentrum om de afspraak te wijzigen. Hierbij gelden de volgende spelregels:

  • Wilt u de afspraak (meer dan) een dag van tevoren verzetten? Dan zijn er geen problemen;
  • Verzet u de afspraak op de dag van de afspraak? Dan worden er €20,00 voorrijdkosten in rekening gebracht. 

Als u een afspraak heeft gemaakt maar u bent niet thuis wanneer deze is ingepland,  dan moeten wij €20,00 voorrijdkosten in rekening brengen i.v.m. door ons gemaakte kosten.

De vakman laat een kaartje achter in de brievenbus met daarop het verzoek of u ons klantencentrum wilt bellen. Onze medewerkers kunnen dan een nieuwe afspraak inplannen. 

Als het nodig is om een vervolgafspraak te maken, dan wordt dit meestal direct bij u thuis gedaan door onze medewerker. Is dit niet het geval? Neemt u dan telefonisch contact op met ons klantencentrum. Eén van onze medewerkers helpt u dan graag verder.

De levertijd van materiaal verschilt per onderdeel. Het hangt er dus vanaf welk materiaal u nodig heeft wat uw wachttijd is. Als u hier vragen over heeft, neemt u dan contact op met ons klantencentrum. Eén van onze medewerkers helpt u dan verder.

De kosten voor het vervangen of veranderen van uw sloten variëren per type slot. Wilt u uw sloten laten vervangen, of heeft u hier vragen over? Neemt u dan telefonisch contact op met ons klantencentrum. Onze medewerkers helpen u dan verder.

Als u een extra gecertificeerde (KB-sleutel) nodig heeft, dan kunt u deze voor €33,00 laten bijmaken. Houdt u er rekening mee dat de levertijd van deze sleutel circa zes weken kan zijn.

U kunt voor €100,00 een (extra) afstandsbediening bestellen. Wilt u een sleutel of afstandbediening bestellen? Neemt u dan telefonisch contact op met ons klantencentrum.

Als uw elektriciteit niet meer werkt, dan adviseren wij u om een stekkerproef te doen. Dit wil zeggen dat u de stekkers van alle apparaten uit het stopcontact haalt en vervolgens één voor één weer aansluit. Zo kan eventuele kortsluiting worden ontdekt. Mocht er een elektricién nodig zijn om het probleem op te lossen dan betaalt u zelf de rekening als het probleem aan uw eigen apparatuur ligt.

Heeft u een probleem met de hoofdschakelaar, dan kunt u zelf contact opnemen met de Cogas.

Als het mogelijk is kan er een extra groep aan worden gelegd. U draagt hier wel zelf de kosten van. Als u een extra groep wilt laten aanleggen, neemt u dan telefonisch contact op met ons klantencentrum. Onze medewerkers helpen u dan verder.

Wilt u alleen een extra stopcontact aanbrengen? Dan kunt u dit zelf doen. U heeft hiervoor geen toestemming nodig.

Beter Wonen kan een nieuwe gasslang leveren. Hier betaalt u zelf voor, tenzij er in de inventarislijst vermeld staat dat Beter Wonen de eigenaar van het kooktoestel is. Bent u hier niet zeker van? Neemt u dan telefonisch contact op met ons klantencentrum. Onze medewerkers helpen u dan graag verder.

U kunt zelf voorkomen dat de waterleiding bevriest. Op het moment dat dit toch gebeurt, bent u ook verantwoordelijk voor het herstel. Daarom kunt u voor reparatie contact opnemen met een loodgieter naar uw keuze.

Om een bevroren waterleiding te voorkomen, raden wij u aan om alle radiatoren binnen uw woning licht open te zetten tijdens een vorstperiode.

De gemeenschappelijke ruimten -zoals een portiek of galerij- worden schoongemaakt volgens een schoonmaakrooster. Als het portiek of de galerij vies is en u wilt deze tussentijds schoonmaken, dan raadt Beter Wonen u aan om dit zelf of samen met de overige bewoners te organiseren.

Wilt u een intensiever schoonmaakprogramma? Dit kunnen wij niet zomaar voor u aanpassen. Als ten minste 70% van alle huurders dit verzoekt, dan kan Beter Wonen het schoonmaakprogramma aanpassen. De kosten hiervoor worden dan bij alle bewoners die gebruik maken van het portiek of de galerij in rekening gebracht. U kunt hiervoor contact opnemen met uw buurtconciërge.

U kunt de radiator ontluchten met behulp van een radiatorsleuteltje. Volg de volgende stappen:

1. Zet de thermostaat zo laag mogelijk en haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact.
2. Wacht ongeveer tien minuten voordat u gaat ontluchten.
3. Begin bij de radiatoren op de laagste verdieping en werk dan omhoog. Eindig met de radiator op het hoogste punt.
4. Draai de radiatorkraan van de eerste radiator dicht. Houd een doekje bij het ontluchtingsventiel van de radiator en draai dit ventiel open met de ontluchtingssleutel. Draai het ventiel weer dicht zodra er water uit komt.
5. Draai de radiatorkraan weer open. Wanneer u alle radiatoren heeft gehad, kunt u de stekker van de cv-ketel weer in het stopcontact doen.
6. Controleer de waterdruk. De druk is goed wanneer deze tussen 1,5 en 2 bar staat.

Als u gebruik maakt van een onderhoudsabonnement kunt u een vulset bij ons ophalen. Neemt u hiervoor telefonisch contact op met ons klantencentrum. Onze medewerkers helpen u graag verder.

Als u gebruik maakt van uw schoorsteen, dan raden wij aan om deze minimaal één keer per jaar te (laten) vegen. U bent vrij om zelf een schoorsteenveger naar keuze te benaderen. Beter Wonen bemiddelt hier niet in.

Beter Wonen is verantwoordelijk voor het onderhouden van gemeenschappelijke tuinen. Als u vragen of opmerkingen over de gemeenschappelijke tuin in uw buurt heeft, neemt u dan telefonisch contact op met ons klantencentrum. Onze medewerkers helpen u graag verder.

U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud uw eigen tuin.

Als huurder kunt u met Beter Wonen een onderhoudsabonnement afsluiten. Voor een klein bedrag per maand neemt Beter Wonen een deel van de reparaties over die u normaal gesproken als huurder zelf uitvoert. Het onderhoudsabonnement geeft recht op:

  • De meestvoorkomende reparaties die u als huurder normaal gesproken zelf moet regelen en bekostigen. Denk hierbij aan lekkende afvoeren/kranen, binnendeuren, douchegarnituur, keukenlades -frontjes en -kastjes, stopcontacten en schakelaars.
  • Een volledig overzicht vindt u in de trefwoordenlijst in de brochure 'Uw woning onderhouden en verbouwen'. Klik hier om op de pagina 'Brochures en formulieren' te komen.

Heeft u nog geen onderhoudsabonnement? En wilt u deze graag afsluiten? Neemt u dan telefonisch contact op met ons klantencentrum.

Veelgestelde vragen over woningverbetering

Wilt u graag een aanpassing aanbrengen in uw woning? In de meeste gevallen is dit mogelijk. In een aantal gevallen voeren wij dit voor u uit. Dit noemen wij woningverbetering door Beter Wonen. Houdt u er wel rekening mee dat het plaatsen van nieuwe voorzieningen, zoals centrale verwarming of dubbele beglazing, kosten met zich meebrengt. Dit kan tegen directe betaling, maar ook in de vorm van een stijging in de huurprijs. Kijk onder 'Welke aanpassingen kan Beter Wonen voor mij uitvoeren' voor een overzicht van de werkzaamheden die via woningverbetering door Beter Wonen aan te vragen zijn.

Sommige aanpassingen kunt u zelf uitvoeren. U hoeft dan alleen om toestemming te vragen. Dit noemen wij woningverbetering door huurder.

Wilt u een woningverbetering aanvragen, dan kunt u deze aanvragen via 'Mijn Beter Wonen'.

Als u het wenst kan Beter Wonen een aantal aanpassingen aan uw woning voor u uitvoeren. Wij noemen dit woningverbetering door Beter Wonen.

U kunt de volgende woningverbeteringen bij Beter Wonen aanvragen:

  • Afzuigkap
  • Centrale verwarming
  • Houten berging
  • Isolatieglas
  • Verlichting aanbrengen in de berging
  • Vloer-, gevel- of dakisolatie
  • Wasmachine aansluiting

Als u uw woning wilt verbeteren, houdt u er dan rekening mee dat dit wel kosten met zich meebrengt. u kunt deze kosten in één keer voldoen, of via een stijging in de huurprijs van uw woning. Elke aanvraag wordt beoordeeld, waarbij onder andere gekeken wordt naar de plannen van Beter Wonen met de woning en het huidige huurprijsniveau.

Wilt u een woningverbetering door Beter Wonen laten uitvoeren? Dit kunt u zelf aanvragen via 'Mijn Beter Wonen'.

U kunt zelf een aantal aanpassingen aanbrengen aan uw woning. Voor sommige hiervan moet u wel eerst toestemming vragen. Wij noemen dit woningverbetering door huurder. Deze aanpassingen staan vermeld op pagina 19 en 20 van onze brochure 'Uw woning onderhouden en verbouwen'. U vindt de brochures onder 'Brochures en formulieren'.

Wilt u toestemming aanvragen voor een woningverbetering? Dit kunt u zelf aanvragen via 'Mijn Beter Wonen'.

Wilt u graag een schotelantenne aan uw woning plaatsen? Dan kunt u hiervoor toestemming vragen aan Beter Wonen. Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. De toestemming kunt u zelf aanvragen via 'Mijn Beter Wonen'.

U kunt hiervoor terecht bij het zorgloket van uw gemeente. De gemeente neemt met ons contact op voor verdere uitvoering.