Veelgestelde vragen over reparatieverzoeken

Wilt u een afspraak verzetten of annuleren? Dat kan. Heeft u de afspraak net ingepland? Dan kunt u de tijd vaak nog aanpassen in het huurdersportaal ('Mijn Beter Wonen'). Als u dit niet meer kunt doen in het huurdersportaal, is de afspraak al definitief. In dit geval kunt u contact opnemen met ons via (0546) 54 64 64. De volgende regels gelden als u toch de afspraak wilt verzetten of annuleren:

  • Wilt u de afspraak (meer dan) een dag van tevoren verzetten? Dat is geen probleem. Wij helpen u graag!
  • Verzet u de afspraak op de dag van de afspraak? Dan moet u €20,00 voorrijkosten betalen.

Had u een afspraak met één van onze medewerkers en was u niet thuis? Dan moet u €20,00 voorrijkosten betalen. Onze vakman laat een kaartje achter in uw brievenbus. Wij vragen u om ons te bellen via (0546) 54 64 64, zodat we een nieuwe afspraak kunnen maken.

Als een vervolgafspraak nodig is, plannen wij die vaak direct in als wij bij u thuis zijn. Is dit niet gebeurd? Neem dan gerust contact op met ons via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag verder!

Dit verschilt per materiaal of per onderdeel. Heeft u hier andere vragen over? Neem dan gerust contact op met ons via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag verder!

De kosten voor het veranderen of vervangen van uw sloten verschillen per type slot. Wilt u uw sloten laten vervangen, of heeft u hier vragen over? Neem dan gerust contact op met ons via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag verder!

Een gecertificeerde sleutel (KB-sleutel) kunt u voor €33,00 laten bijmaken. Het duurt ongeveer zes weken voordat de sleutel geleverd wordt. Voor €100,00 kunt u een (extra) afstandsbediening bestellen. In beide gevallen vragen wij u om contact op te nemen met ons via (0546) 54 64 64.

Wij adviseren u om een stekkerproef te doen. Dit betekent dat u de stekkers van alle apparaten uit het stopcontact haalt. Daarna sluit u alle apparaten één voor één aan. Zo kunt u ontdekken of u kortsluiting heeft.

 

Is er een electricien nodig om het probleem op te lossen? Dan betaalt u zelf de kosten als het probleem aan uw eigen apparatuur ligt. Heeft u problemen met de hoofdschakelaar? Dan kunt u zelf contact opnemen met Coteq Netbeheer.

Als dit technisch mogelijk is, kunnen wij een extra groep in uw meterkast laten aanleggen. De kosten voor het aanleggen zijn voor u. Wilt u een extra groep laten aanleggen? Neem dan gerust contact op met ons via (0546) 54 64 64.

 

Wilt u een extra stopcontact laten aanbrengen in uw woning? Dan moet u een aanvraag doen voor een zelfaangebrachte voorziening (ZAV). U vindt het aanvraagformulier ('Woningverbetering door huurder') onder 'Brochures en formulieren'. Het stopcontact moet bovendien worden aangelegd door een erkend installateur of elektricien.

Beter Wonen kan een nieuwe gasslang leveren. Hier betaalt u zelf voor, tenzij in de inventarislijst staat dat Beter Wonen eigenaar is van het kooktoestel. Weet u dit niet zeker? Neem dan gerust contact op met ons via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag verder!

Als de waterleiding kapot is, bent u zelf verantwoordelijk voor de reparatie. Daarom kunt u voor een reparatie contact opnemen met een loodgieter naar uw keuze. Om een bevroren waterleiding te voorkomen, raden wij u aan om alle radiatoren in uw woning een beetje open te zetten tijdens een vorstperiode.

De gemeenschappelijke ruimten, zoals een portiek of galerij, worden schoongemaakt volgens een schoonmaakrooster. Als de portiek of galerij vies is en u wilt deze tussentijds schoonmaken, dan raden wij u aan om dit zelf of samen met andere bewoners te doen.

 

Wilt u een uitgebreider schoonmaakrooster? Dit kunnen wij niet zomaar regelen. Als minimaal zeventig procent van alle huuders dit wil, kunnen wij het schoonmaakrooster aanpasen. De kosten hiervoor worden dan bij alle bewoners die gebruikmaken van de portiek of galerij in rekening gebracht. U kunt hiervoor contact opnemen met onze huismeester.

U kunt de radiator ontluchten met behulp van een radiatorsleuteltje. Volg de volgende stappen:

 

  • Zet de thermostaat zo laag mogelijk en haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact.
  • Wacht ongeveer tien minuten voordat u gaat ontluchten.
  • Begin bij de radiatoren op de laagste verdieping en werk dan omhoog. Eindig met de radiator op het hoogste punt.
  • Draai de radiatorkraan van de eerste radiator dicht. Houd een doekje bij het ontluchtingsventiel van de radiator en draai dit ventiel open met de ontluchtingssleutel. Draai het ventiel weer dicht als er water uitkomt.
  • Draai de radiatorkraan weer open. Wanneer u alle radiatoren heeft gehad, kunt u de stekker van de cv-ketel weer in het stopcontact doen.
  • Controleer de waterdruk. De druk is goed wanneer deze tussen de 1,5 en 2 bar staat.

 

Als u gebruikmaakt van een onderhoudsabonnement, kunt u een vulset bij ons ophalen. Neem hiervoor contact op met ons via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag verder!

Als u gebruikmaakt van uw schoorsteen, dan raden wij aan om deze minimaal één keer per jaar te (laten) vegen. Wij doen dit niet voor u. U kunt dus zelf een schoorsteenveger kiezen.

U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van uw eigen tuin. Wij zijn verantwoordelijk voor het onderhouden van gemeenschappelijke tuinen.

U kunt met ons een onderhoudsabonnement afsluiten. Dit betekent dat u iedere maand een bedrag aan ons betaalt, waarvoor wij een deel van de reparaties uitvoeren die u normaal gesproken zelf uitvoert. Het onderhoudsabonnement geeft recht op:

 

  • De meestvoorkomende reparaties die u als huurder normaal gesproken zelf moet regelen en betalen. Denk hierbij aan lekkende afvoeren/kranen, kapotte binnendeuren, keukenlades of keukenkastjes en kapotte stopcontacten en schakelaars.
  • Een compleet overzicht vindt u in de trefwoordenlijst in de brochure 'Uw woning onderhouden en vernieuwen'.

 

Wilt u een onderhoudsabonnement afsluiten? Neem dan contact op met ons via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag verder!

Veelgestelde vragen over woningverbetering

Vaak is een aanpassing aan uw woning mogelijk. Soms voeren wij de aanpassingen voor u uit. Dit noemen we woningverbetering door Beter Wonen. Let op: een woningverbetering door Beter Wonen brengt kosten met zich mee. Soms kunt u deze kosten direct betalen en soms verhogen wij de huurprijs.

 

Sommige aanpassingen kunt u zelf uitvoeren. U hoeft dan alleen toestemming te vragen aan ons. Dit noemen wij woningverbetering door huurder. Wilt u een woningverbetering aanvragen? Ga dan naar het huurdersportaal ('Mijn Beter Wonen'). Hier kunt u een woningverbetering aanvragen.

Wij kunnen een aantal aanpassingen aan uw woning uitvoeren. Dit noemen wij woningverbetering door Beter Wonen. Let op: een woningverbetering door Beter Wonen brengt kosten met zich mee.

 

U kunt de volgende woningverbeteringen aanvragen:

  • Afzuigkap
  • Central verwarming
  • Houten berging
  • Isolatieglas*
  • Verlichting aanbrengen in de berging
  • Vloer-, gevel- of dakisolatie

* Woont u in een complex waar een VvE (Vereniging van Eeigenaren) bestaat? Dan kunt u deze aanpassing alleen in overleg met de VvE aanvragen.

 

Elke aanvraag voor woningverbetering beoordelen wij. Wij kijken hierbij naar de plannen die wij hebben met de woning en het huidige huurprijsniveau. Via het huurdersportaal ('Mijn Beter Wonen') kunt u zelf een woningverbetering aanvragen.

U kunt zelf een aantal aanpassingen aanbrengen aan uw woning. Voor sommige aanpassingen moet u eerst toestemming vragen. Wij noemen dit woningverbetering door huurder. Deze aanpassingen staan vermeld in onze brochure 'Uw woning onderhouden en vernieuwen'. U vindt de brochures onder 'Brochures en formulieren'.

 

Wilt u toestemming vragen voor een woningverbetering? Dat kan via het huurdersporaal ('Mijn Beter Wonen').

Wilt u graag een schotelantenne aan uw woning plaatsen? Dan kunt u hiervoor toestemming vragen aan Beter Wonen. Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. De toestemming kunt u zelf aanvragen via het huurdersportaal ('Mijn Beter Wonen').

Wilt u in/aan uw woning een airco laten aanbrengen? Dan kunt u hiervoor toestemming vragen aan Beter Wonen. De toestemming kunt u zelf aanvragen via het huurdersportaal ('Mijn Beter Wonen').

U kunt hiervoor terecht bij het zorgloket van de Gemeente Almelo. De gemeente neemt met ons contact op voor verdere uitvoering.

Veelgestelde vragen over onderhoud in de woning

Op onze projectenpagina leest u waar en wanneer wij planmatig onderhoud uitvoeren. Op onze projectenpagina leest u ook meer over hoe u zoekt op planmatig onderhoud in uw straat.

Veelgestelde vragen over asbest

Asbest verwijst naar mineralen die in de natuur voorkomen. Deze mineralen bestaan uit heel kleine, naaldachtige vezels. Tot 1994 werd asbest vaak gebruikt in woningen, vanwege de handige eigenschappen van asbest. Asbest is namelijk sterk, slijtvast, isolerend, goedkoop en het kan tegen hoge temperaturen.

 

Er bestaan twee soorten asbest: hechtgebonden asbest en niet-hechtgebonden asbest. Bij hechtgebonden asbest komen de vezels niet zomaar in de lucht. Deze vezels zitten vast in een basismateriaal. Een voorbeeld van hechtgebonden asbest is een grijze golfplaat die op een dak zit. Bij niet-hechtgebonden asbest zitten vezels niet of nauwlijks vast in een basismateriaal. Hierdoor komen deze vezels makkelijker vrij. Een voorbeeld van niet-hechtgebonden asbest is een asbestkoord dat onder andere gebruikt werd bij de afvoer van gevelkachels.

 

Asbest is soms zichtbaar en soms onzichtbaar. Asbest is bijvoorbeeld zichtbaar bij vensterbanken of kruipluiken. Onzichtbaar asbest kan bijvoorbeeld in beton, het dak of in rioleringsbuizen zitten.

Alleen een professioneel asbestbedrijf kan bepalen of er sprake is van asbest. Twijfelt u of u te maken heeft met asbest? Neem dan altijd contact op met ons: (0546) 54 64 64 of via info-at-beterwonen.nl.

Hechtgebonden asbest is niet gevaarlijk, omdat de vezels niet zomaar in de lucht komen. Alleen bij beschadiging (bijvoorbeeld bij boren, zagen, schuren of wanneer het materiaal breekt) komen er vezels vrij. Niet-hechtgebonden asbest kan een risico vormen voor uw gezondheid. Een voorbeeld van niet-hechtgebonden asbest is een asbestkoord dat werd gebruikt bij de afvoer van gevelkachels.

 

Het risico op ziekte door inademen van asbestvezels neemt toe als u lange tijd veel asbest inademt. Als u vragen heeft over de invloed van asbest op uw gezondheid, bekijk dan eerst de website van GGD Leefomgeving. Als u na het lezen van deze informatie nog vragen heeft, neem dan gerust contact op met GGD Twente, team Milieu en Gezondheid: (088) 443 06 89 of via milieugezondheid-at-ggdijsselland.nl. Ook op de website van de Rijksoverheid kunt u meer informatie vinden over asbest.

U ontvangt een asbestkaart als u een woning huurt van vóór 1994. Op deze kaart staat waar asbest kan zitten in uw woning.

 

Op de asbestkaart ziet u een plattegrond van uw woning. In kleur is aangegeven waar asbest kan zitten. Op de kaart staat ook wat u moet doen als u vragen heeft over asbest of asbesthoudende materialen. Wij vragen u om de asbestkaart te bewaren in de meterkast. Dan kunnen u en onze medewerkers altijd de asbestkaart bekijken wanneer er werkzaamheden plaatsvinden.

 

Heeft u vragen over de asbestkaart? Neem dan gerust contact op met ons: (0546) 54 64 64 of via info-at-beterwonen.nl.

U ontvangt een asbestkaart als u een woning huurt van vóór 1994. Huurt u een woning van vóór 1994 en heeft u nog geen asbestkaart ontvangen? Neem dan contact op met ons: (0546) 54 64 64 of via info-at-beterwonen.nl.

Als u de asbestkaart kwijt bent, neem dan contact op met ons: (0546) 54 64 64 of via info-at-beterwonen.nl. Wij sturen u een nieuwe asbestkaart toe.

Woningen gebouwd vóór 1994 zijn ‘asbestverdacht’. In deze woningen kan asbest voorkomen, bijvoorbeeld bij daken, gevels, ventilatiekanalen, rond schoorstenen of in vinyltegels en vinylzeil.

Als u wilt klussen op een plek waar mogelijk asbest zit, neem dan vooraf contact op met ons: (0546) 54 64 64 of via info-at-beterwonen.nl. Wij bekijken wat er met het asbest in uw woning gebeurt. We kunnen besluiten om asbest te verwijderen, te isoleren of te laten zitten. Wanneer het asbest verwijderd wordt, dan schakelen wij een gespecialiseerd bedrijf in. Bij direct gevaar voor de volksgezondheid wordt asbest altijd verwijderd.

 

Bekijk altijd eerst de asbestkaart, voordat u gaat klussen in uw woning. Dankzij de asbestkaart weet u waar mogelijk asbest zit in uw woning.

Nee. Als asbest hechtgebonden is, is het niet gevaarlijk en kan het blijven zitten. Hetzelfde geldt voor asbest op een plek waar nooit iets mee gebeurt, zoals bij een ventilatiekoker. Het kan dus zijn dat wij asbest bewust laten zitten.

Heeft u al een asbestkaart? Bekijk dan eerst of er (mogelijk) asbest zit in het gebied waar u wilt klussen. Als dit het geval is, neem dan contact op met ons: (0546) 54 64 64 of via info-at-beterwonen.nl.

 

Heeft u geen asbestkaart? Neem dan altijd eerst contact op met ons: (0546) 54 64 64 of via info-at-beterwonen.nl. Ga niet zelf klussen, voordat u contact met ons heeft gehad. Er kan namelijk asbest zitten op de plek waar u wilt klussen.

Nadat we uw opzegging hebben ontvangen, maken we binnen vijf werkdagen met u een afspraak in de woning. Hier is één van onze opzichters bij aanwezig. Met de opzichter stemt u af wat u zelf moet verwijderen uit de woning. Hierbij wordt rekening gehouden met plekken waar mogelijk asbest zit.