Veelgestelde vragen over woning betrekken

Gaat u een woning bij ons huren? Gefeliciteerd! Wij wensen u alvast veel woonplezier.

 

Wij hebben een video over het tekenen van het huurcontract. U kunt deze video alvast bekijken, voordat u het huurcontract tekent. Later kunt u de video terugkijken om alle informatie nog eens rustig te horen. U vindt de video op deze website.

1. Online

U kunt uw inkomensverklaring online aanvragen via Mijn Belastingdienst. U moet dan inloggen met uw DigiD. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.

 

2. Telefonisch

U kunt uw inkomensverklaring telefonisch opvragen bij de Belastingdienst. Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat u de inkomensverklaring krijgt. Het opvragen van de verklaring is gratis en kan via 0800-0543. Houd uw burgerservicenummer bij de hand.

 

Let op: vraag uw inkomensverklaring op tijd aan. U heeft de inkomensverklaring nodig als u een woning wilt accepteren. Door de inkomensverklaring op tijd aan te vragen, voorkomt u dus dat u een woning niet kunt accepteren.

Wanneer wij u een woning aanbieden en u deze wilt accepteren, heeft u een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig. U kunt het uittreksel uit het bevolkingsregister aanvragen bij de gemeente (via de website van de gemeente of aan de balie van het gemeentehuis).

 

Wij raden u aan om het uittreksel uit het bevolkingsregister direct aan te vragen als u gaat reageren op woningen. De gemeente heeft namelijk enkele werkdagen nodig om het uittreksel naar u op te sturen. Als u het uittreksel op tijd heeft, voorkomt u dat u een woning niet kunt accepteren.

 

Let op: er zijn ook andere bedrijven die een uittreksel uit het bevolkingsregister kunnen regelen. Deze bedrijven vragen een bedrag voor de bemiddeling. Dit betekent dat u bij de balie van het gemeentehuis alsnog een bedrag voor het uittreksel moet betalen. Wij raden u af om zo'n bedrijf in te schakelen, omdat dat extra kosten voor u oplevert.

Hebben wij u een woning toegewezen? Dan kan het zijn dat wij u uitnodigen voor een intakegesprek. Tijdens zo'n gesprek bespreken wij of de woning bij uw inkomen en persoonlijke situatie past. U kunt ook al uw vragen over het huren van een woning stellen tijdens het gesprek.

U krijgt de sleutels van de woning, nadat u het huurcontract heeft getekend en de eerste huur ter plaatse heeft betaald met pin.

U betaalt bij ons geen borg als u een woning huurt.

 

In 2003 schaften wij de borg helemaal af. Iedereen die voor 2003 borg betaalde, heeft die borg in 2003 teruggekregen.

Bijna altijd moet u zelf leveranciers voor gas, water en elektra regelen. Heeft u al leveranciers, omdat u nu ergens anders woont? Geef dan alvast uw verhuizing door. Heeft u nog geen leveranciers? Kies dan alvast uw leveranciers. Zorg dat u dit uiterlijk vijf dagen na de oplevering van de woning heeft geregeld. Zo komt u niet zonder gas, water en elektra te zitten.

 

Let op:

Huurt u een woning die is aangesloten op stadsverwarming? Meld u dan aan bij Coteq Netbeheer op telefoonnummer (0546) 83 66 66.

Het kan voorkomen dat u in de servicekosten al betaalt voor gas en water. Dan hoeft u alleen een energieleverancier voor elektra te regelen. Wij hebben dan al gas en water voor u geregeld.

Heeft u schade? Dan is het fijn als u verzekerd bent. U hoeft dan vaak niet zelf te betalen voor de schade. Welke verzekeringen heeft u nodig?

 

Wel nodig: inboedelverzekering (als u schade heeft aan uw spullen/inboedel)

Met een inbodelverzekering verzekert u uw spullen in de woning, zoals uw meubels of vloerbedekking. U bent met deze verzekering verzekerd tegen schade door bijvoorbeeld brand, storm, lekkage of inbraak.

 

Wel nodig: aansprakelijkheidsverzekering (als u schade maakt bij een ander)

Met een aansprakelijkheidsverzekering bent u verzekerd als u, uw partner, uw kind of uw huisdier schade maakt bij een ander. Deze verzekering is niet verplicht. Met de aansprakelijkheidsverzekering voorkomt u dat u kosten voor gemaakte schade zelf moet betalen.

 

Niet nodig: opstalverzekering (als u schade aan de woning heeft)

U heeft geen verzekering nodig voor schade aan uw woning. Daarvoor zijn wij al verzekerd. Wij zijn namelijk de eigenaar van de woning. U betaalt wel zelf voor schade aan de woning die door uw eigen schuld is ontstaan.

 

Niet nodig: glasverzekering (als u schade heeft aan het glas van de woning)

U heeft geen glasverzekering nodig. Wij hebben die namelijk al afgesloten. U betaalt daar elke maand een klein bedrag voor. Dit bedrag staat onder de servicekosten in uw huurcontract. Heeft u glasschade, zoals een gebroken ruit? Neem dan telefonisch contact met ons op via (0546) 54 64 64. Wij helpen u graag.

Woont u al langere tijd samen met uw partner in een woning van Beter Wonen? Dan kunnen wij ons voorstellen dat u graag medehuurder wilt worden. In een aantal gevallen kan dit sowieso, bijvoorbeeld wanneer u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. In alle andere gevallen beoordelen wij uw aanvraag. Wij vragen u dan om aan te tonen dat u tenminste twee jaar samenwoont. Let op: inwonende kinderen kunnen geen medehuurderschap aanvragen.

 

Wilt u medehuurderschap aanvragen? Dat kan via ons huurdersportaal ('Mijn Beter Wonen').